Pages

25 April 2010

MARI MEMASAK


Kisah si talam pisang....


Salam ahad...hari ni saya nak cerita mengenai talam pisang..rupanya kurang menarik,tetapi ada peminatnya sendiri.Emmmm...ok,masa saya meniaga dulu.. adalah seorang wanita..umurnya dalam lingkungan lewat 30an..dia datang dekat dengan saya,agaknya nak bertanya..tapi macam ragu2 kot...Dia sambil menundukan kepala kearah saya dan cakap..."Awak ni orang Banjar ke?..Ni kuih orang Banjar ni...susah nak jumpa.Orang tua2 dulu je yang pandai buat kuih ni"


Laaaa....nak tanya pasal kuih je...hehe.(dalam hati jelah ye).Eh...bukan. saya orang Bukit Mendi,Pahang.."Macam mane awak boleh pandai buat kuih ni..."inilah antara kisah kuih muih saya ni...

Talam Pisang ...hanya laris di kalangan mereka yang berusia je..ok..Kadang2 pelanggan ni memang peramah sangat...dan selalulah kuih muih saya ni disamakan dengan zaman silam mereka."Kuih ni hanya ada zaman saya kecik dulu"..."x sangka awak pandai buat..."orangnya muda dan lawa pulak tu"(itu ayat paling biaso den dongar).Takut jugak tu...kang isteri dio menjoling kek den,payah pulak kang...semuanya pasal Talam Pisang ni haaa..

Sebagaimana larisnya kuih talam ni,begitu jugaklah larisnya biskut2 raya saya tu...Dipasar Tani saya berniaga biskut raya,1 hari mula jam 7.00 pagi sampai 12.00 tengahhari,saya boleh dapat RM1700-RM2100.Sampai kembung poket ni kiri kanan..Dirumah pula para ejen2 datang ambil biskut tu jual dimerata2.itu kisah lama...sekarang dah pencen dah..cerita pasal talam pisang pula ye..

Talam pisang ni,selalunya saya buat adunannya agak lembik sedikit...peminatnya suka...Almaklumlah peminatnya rata2 dah bergigi palsu dan dah banyak yang hilang gigi...hehe



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive