Pages

30 May 2011

MARI MEMASAK




Assalamualaikum...yang ini Ina dari Perak...minta nak belajar buat talam cendol dan talam suji..Lepas ni boleh le buat sendiri kan.. asyik nengok gambar dekat blog aje,lepas ni boleh makan puas2..


sesungguhnya akak terharu,ina ni datang dari jauh dan siap menginap dihotel...sebabnya..nak belajar buat kuih muih melayu ni..tu..nengok le,beberapa potong kuih dah di ngap oleh ina dan anak daranya..hehe..

terimakasih Ina..harap ina suka dengan resepi akak ni ye..

TEMPAHAN




Rezeki buat kek pula....kek coklat ini tempahan dari Farah..rakan sekerja adik akak..terimakasih farah..harap puas hati dengan keknya....






MARI MEMASAK






Assalamualaikum...Anuar dari Shah Alam asyik tanya kelas..oklah meh lah datang Gombak..tu kat atas tu seri muka,lapis kacang merah dan koleh kacang...terimakasih le sudi datang Gombak,syukur x sesat kan..

ok,bye...

MARI MEMASAK


Assalamualaikum..hai..tu kat atas tu kuih muih permintaan wan..koleh kacang,talam cendol dan kaswi nyonya..tercapailah hajat wan nak belajar buat kuih ni..dah lama,asyik email akak ajer ye..dekat setahun baru dapek masuk kelas ye..

harap wan suka dengan resepi akak tu...wan pun mintak nak belajar buat kuih yang warna cekelat2 ajer..akak ikut aje le..


selesai satu hajat..bye..







TEMPAHAN


Assalamualaikum..rezeki dapat buat bct lagi..untuk adik akak..timo kasih yo..








26 May 2011

TEMPAHAN






Rezeki datang lagi...akak dapat tempahan bct lagi..syukurlah adik ipar ada ...dapat juga membantu akak..100 biji bct utk Juliana ..terimakasih ye..

TEMPAHAN

24 May 2011

TEMPAHAN


Rezeki lagi...100 biji bct tempahan dari cikgu maisarah..kalau sodap boleh oder lagi kan cikgu..terimakasih yer..

UCAPAN

http://4.bp.blogspot.com/_JZG_uPq5NDA/TPxkNACVZXI/AAAAAAAAAE0/5mOTSxDdNuc/s1600/surah20al-fatihah.jpg



Assalamualaikum..

Hari ini 25/5/2011 genap 6 tahun ayahanda akak pulang mengadap ilahi..Sesungguhnya kami rindu saat2 bersama dahulu.Kenangan bersama mu masih segar malar dihati kami semua ..YaAllah ya tuhan ku,tempatkanlah roh ayahanda ku diantara golongan orang2 yang beriman..Amin..

22 May 2011

MARI MEMASAK




Assalamualaikum..Hai..Roza minta nak buat seri muka,talam cendol dan karipap pusing..setelah puas meronda2 Gombak,barulah roza selamat jumpa rumah saya..hehe..maaf ye atas kesulitan..senang sekali berurusan dengan anda..kalau suka dengan cara kak,lain kali boleh datang lagi ye..

21 May 2011

MARI MEMASAK





Assalamualaikum..

Hai...apekhabar...hari ni ada permintaan kelas masak2...wan minta nak belajar buat karipap pusing dan apam butter.Lepas ni boleh le buat sendiri yek wan..

terimakasih yek..byee..

18 May 2011

RESEPI KEK


sumber resepi-chef Alan ooi




masa muda2 dulu kak rajin sangat pergi kelas buat kek,ini adalah resepi yang sodap yang pernah kak buat.Gerenti jadi..



:::::::KEK LAPIS PANDAN-PANDAN LAYER CAKE:::::::


kek span
250 sponge mix-ada di bakeri
4 biji telur A
50 gm air
1 sudu besar jus pandan
secukupnya warna hijau apple
65 majerin cair/mentega/minya kelapa


Filling
500 gm santan/santan kotak
500 water
130 gm gula kastor-lebihkan kalau nak manis
85 gm hoen kwe flour
1 sudu besar instant jelly/kak guna agar kering,ambil separuh aje.
1 sudu teh pandan paste
pewarna hijau secukupnya


cara2nya

kek span
  • pukul sponge mis,telur ,air ,pandan jus ,pewarna hijau sehingga gebu,masukan minyak dan gaul rata.
  • loyang 9 inci,suhu 150c dan bakar selama 30 minit/masak...
  • potong pada 3 lapisan.




::::::filling::::::
  • campurkan kesemua bahan,masak sehingga agak pekat.ketepikan.
  • Ambil sedikit adunan filling masukan dalam acuan dan lapis kan kek,filing,kek,filing kek dan terakhir masukan filling.ratakan dan hentak perlahan..supaya rata.
  • biarkan beberapa jam.
  • bila filing tadi telah keras?...keluarkan kek tadi.
  • bolehlah dihias dengan kelapa kering atau pun whipping cream...memang sodap..
  • selamat mencuba..







17 May 2011

TEMPAHAN



Rezeki lagi...bluebery cheese tart tempahan dari jiran akak ...dapat juga akak membuat kelainan kan!...sebagai hadiah sempena sambutan hari guru..terimakasih ye..






15 May 2011

CERITA CERITA













SeLAmAt HaRI GUru


( * __ * )....

Lagu khas untuk cikgu2 di seluruh Malaysia ...

dan termasuklah pada cikgu Azizah,yang pernah mencubit lengan akak sampai lobam,biru selama seminggu kot...masa tu akak darjah 1 pada tahun 1977...sebabnya akak dicubit sebegitu rupa kerana akak sangat gayat untuk naik diatas penimbang berat.Makanya akak naik atas penimbang tu sambil bergayut di papan hitam...kerana benggang dengan kejakunan saya itu..beliau telah menghadiahkan 1 cubitan yang menjadi kenangan untuk akak sampailah kini..kih kih...




Kak bersekolah disini mulai darjah 1 sehingga darjah 6 pada tahun 1977-1982...kami orang felda...hanya orang felda sahaja yang mengetahui bagaimana kehidupan kami pada masa itu..

Sangat seronok untuk di jadikan bahan cerita untuk anak2 akak..masuk kebun kelapa sawit ikut ayah dan mak akak bekerja,kerana kami sampai dikebun dari jam 9 pagi,bila dah jam 3 petang bekalan makanan pun dah habis akak dan abang akak makan..mak akak pun cari ubi kayu dan pisang nangka di kebun kami tu dan salai di unggun api...boleh le makan..sodap sangatlah masa tu..mak dan ayah pun kenal buah2 hutan yg boleh dimakan..maka berebutlah makan buah hutan yg pelik tapi sodap tu..

hai...alangkah indahnya jadi orang felda..

sekian aje untuk kali ini..byeee...

pengumuman

Saya dah tukar nombor telefon baru....mulai hari ni,jika ibu2 nak oder kuih bolehlah hubungi saya di nombar ini ye 019-2615599.

terimakasih...

TEMPAHAN

-talam keladi-gambar fail-


talam cendol-gambar fail-

Assalamualaikum...


yang ini tempahan dari kak Jah dari Taman batu muda..3 loyang talam keladi dan 3 loyang talam cendol..

Alahai...x sempat nak ambil gambar kuihnya,sbb tuan nya dah sampai,sedangkan saya baru memotong kuih2nya ni..Maafkan ye kak Jah...saya yang terlewat...hehe..simpankan rahsia saya tu ek..

Apa2 pun...kak Jah telefon..katanya kuih tu sodap dan siap nak masuk kelas lagi..baiklah...nanti saya nengok2 tarikh yang cantik ye..

terimakasih kak..( * v ^ )...





13 May 2011

TEMPAHAN

Assalamualaikum...rezeki lagi...lama x buat talam cendol...bila ada yang oder dapatlah akak buat lagi..yang ini permintaan hamba Allah dari Pandan Indah..disebabkan tempahan mengejut,jadi lupa nak bertanya namanya..

terimakasih ye.. ( ^ ___ * )....harap kastemer anda suka dengan talam cendol akak ni..








50 biji cheese tart tempahan dari Najmin duduk dkat Greenwood...



terimakasih ye Najmin..( * _ ^ )....

10 May 2011

MARI MEMASAK



Assalamualaikum....


tadaaaa.....maaf banyak2 le...saya bermalas2 aje nak update blog...asyik menjahit aje..kalau dah pegang mesin jahit...susah untuk di lepaskan..


tu gambau kat atas nun...kelas masak2 dengan Liza dari Ampang...pembuat kuih juga daa...macam akak juga...heheh....

liza x mo bergambau...jadik biar ajelah kuih2 tu aje yang berposing..kami membuat lapis kacang merah dan lapis koleh kacang...

kami melapis dengan penuh kesabaran..



pada ibu2 yang minat benar nak belajar..harap penuh kesabaran...saya punya jadual hujung minggu asyik penuh aje...kenduri kahwin dan macam2 kenduri berderet2...sabau yek..

07 May 2011

UCAPAN







SeLAmAt hARi IBu....PAdA iBu2 SekaLIan...

DaN uNtuK OmaK dEN....MAk...SeLAmAt HaRi IbU ...LAgU nI KhAs UntuK OMaK..

TaK LUpa JuGa uNtuK MaK MerTUA DeN....MEk...SELaMAt HAri IBu ...SeNyuM sOkMo...( ^ _ ^ )...
x
x
x
x
x

( * _ ^ )

04 May 2011

TEMPAHAN


x
x
x
x
x
x
x


Rezeki lagi...tempahan dari jamilah dan kawan2nya..untuk opisnya..kesian sbb jamilah dah habis meronda 1 gombak, sbb x biasa jalan sini..Alahai...mintak maap ye..Kalau ada rezeki lagi...next oder kita jumpa dekat depan sekolah integrasi gombak tu yek..


Harap suka dengan kuih2 saya tu..( ^ . * ).....

03 May 2011

TEMPAHAN



Assalammualaikum...


dah lama x buat kuih mengantuk ni (cistat)...yang ini tempahan dari tuan rumah akak...100 biji cistat dan 50 cream puff..

terimakasih haji karim..harap suka dengan kuihnya ...

02 May 2011

TEMPAHAN



Rezeki lagi..yang ini tempahan edisi tersandung...6 loyang seri muka tempahan dari pihak katering..agaknya tukang buat kuihnya cuti balik kampung...jadi akak yang x jadi balik kampung ni tolong buatkan..setelah puas sesi tolak,tarik...tolak ,tarik...

akak x sampai hati...kalau katering yg oder memang susah sikit sbb tempahan pelanggan merekakan..kesian pula nanti kena leter dengan kastemer..Jadi akak pun...ok..ok..
dan terimakasih Dira...
x
x
x
x
x
x
x
x




tadaaa..yang ini rezeki tersandung juga ni...oder diatas oder...oven tukang keknya rosak pulak...meragam disaat2 genting ni...kesian dengar suara orang kat sana termengah2 .......
Baiklah kak boleh buatkan..tapi maafkan akak kalau hasilnya x setanding kalau tuannya buat ye..
Dan terimakasih Fara..lepas ni beli oven baru yek..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive